dan sabar itu lebih cantik

sabar

“Tuhan menganugerahi kebijaksanaan tanpa kesabaran bagi seseorang, dan kesabaran bagi orang lain tanpa kebijaksanaan. Prestasi yang bisa diraih oleh gabungan kedua hal tersebut seringkali mengejutkan.”
– Walter C. Klein –

”Kesabaran merupakan mitra kebijakan.”
– St. Augustine –

“Jika saya berhasil membuat sebuah penemuan yang berharga, hal tersebut lebih merupakan hasil kesabaran saya dibandingkan dengan keahlian lain yang saya miliki.”
– Sir Isaac Newton –

Salah satu keahlian paling membantu yang dapat dimiliki oleh seseorang jika ia ingin menanam  adalah kesabaran. Kesabaran  dapat membantu anda melalui semua tentangan.

Namun mengapa rasanya sangat susah  untuk sabar? Dan bagaimana kesabaran dapat membantu  dalam kehidupan?

“Bagaimana masyarakat yang ada saat ini, dengan segala hal yang serba instan, dapat mengajarkan kesabaran pada para kaum muda?”
– Paul Sweeney –

Segala hal bergerak dengan sangat cepat dalam masyarakat saat ini. Segala hal yang bersifat instan sudah tertanam dalam fikiran orang ramai. ya, termasuk aku. aku yang sedang menulis ini.

Diri ini mengutarakan hal ini bukan  untuk menentang keadaan masyarakat saat ini. aku  mengatakan hal ini untuk mencari sesuatu yang terasa kosong di sudut hati.

dalam keadaan sebegini aku tahu, kesabaran yg paling penting. kesabaran ini juga yang menjadi pendinding untuk kehidupan aku. Dalam beberapa bulan ini, semua yang terjadi ingankan aku sabar dan tabah.mampu atau tidak? ……. Ya,jawapannya aku dah mampu untuk sebahagiannya. tapi tidak untuk sebahagian yang akan datang.                         Dugaan yang teramat berat dan perit.

if one day I should be bereaved for  something that I love,
I hope by then I can persevere,
I hope, I can be patient.

  if today I can smile in pain, why not later.
   if now I can tackle ,just mute my self,

so…

why not for the future.

I hope ..

”Ia yang memiliki kesabaran, dapat memiliki apa yang ia inginkan.”
– Benjamin Franklin –

Pemikiran ini mungkin tidak begitu teruja  diantara orang-orang lain. Mereka mungkin tidak ingin mendengarnya. Namun perkara ini yang ingin digapai oleh orang yang berjaya.Juga aku,walaupun kelihatan ‘entah papee’ tapi, hakikatnya jika aku tiada sabar, aku tak dapat terus berdiri seperti ini !! aku ingin menjadi seperti mereka, Mereka yang  bersabar.

aku pernah terduduk kerana satu ayat;

sentap teramat ketika itu.Diam-diam pencil yang aku guna untuk mencatat aku selitkan di buku.Hidung dah merah menahan sebak.Kerusi aku tarik untuk aku pergi dari situ, air mata memang dah tak dapat di tahan. banjir.

tika itu, apa yang ada dalam fikiran??

kosong. sangat kosong.

melangkah pergi dari situ,

322

Leave a Reply

